در سال ۲۰۱۴، زمانی که داعش مناطق شمالی اقلیم کردستان عراق را تحت اشغال نمود؛ خبر به بردگی کشاندن زنان و کودکان در عصر جدید و قرن بیست و یکم شوکهکننده به نظر میرسید. اگرچه دو سه قرن از لغو برداری در جهان میگذرد؛ ولی بردهداری نهتنها در عمل لغو نشده، بلکه اکنون بردگان با بهای بسیار کمتر و تعداد بیشتری خرید و فروش میرسند.
همچنان که در حال خواندن این نوشتار هستید، بیش از چهل میلیون نفر در سرتاسر جهان در بردگی به سر میبرند. اردوگاههای کار اجباری در کرهٔ شمالی، میدانهای جنگ عراق و سوریه، قایقهای ماهیگیری تایلند، اسارت خانگی در هائیتی، کورههای آجرپزی هندوستان و روسپیخانههای جهان اول محل کار میلیونها بردهٔ مدرناند. تجارت برده، سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار سود عاید قاچاقچیان میکند.
بردهداری از هزاران سال پیش وجود دارد. منشأ بردهداری را میتوان اینگونه بیان کرد که روزگاری که در نبردهای بین قبیلهای، افراد قبیله مغلوب کشته میشدند، نوع بشر هنوز برای جان یک انسان ارزشی قائل نبود. پس از مدتها به ارزش جان آدمی پی بردیم و زندگی مغلوبان را در ازای کار و اسارت ابدیشان به آنها بخشودیم. اما از دیدگاه اقتصادی، بردهداری در جوامع شکارچی-خوراکجو به این دلیل نادر بود که بردهداری نیازمند منابع اقتصادی اضافه و تمرکز بالای جمعیت بود. انقلاب کشاورزی که حدود ۱۱٫۰۰۰ سال پیش باعث یکجانشینی و کشاورز شدن انسانها شد، اولین جرقههای بردهداری را زد. پس از آن بردهداری تبدیل به یکی از خصوصیات جوامع بشری شد و برای هزاران سال حتی اخلاقی دانسته میشد. ظهور و تقویت جنبشهای ضدبردهداری به لغو بردهداری در جهان انجامید و پس از آن دیگر چیز زیادی دربارهٔ بردهداری به گوش عامه نرسید و این آغاز عصر پنهان بردهداری یا بردهداری مدرن بود.
«احدی را نباید در بردگی یا بندگی نگاه داشت و داد و ستد بردگان از هر نوع و به هر شکلی که باشد ممنوع است.»
مادهٔ ۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ۱۹۴۸
انواع بردگی مدرن
امروزه مردم ممکن است به شیوههای مختلفی تبدیل به برده شوند. آنها مجبور میشوند، مورد تهدید قرار میگیرند و گول میخورند تا به دام بردگی بیافتند. بردهداری مدرن، بردگی جنسی، کار اجباری، اسارت در ازای بدهی، ازدواج اجباری، کار اجباری کودکان، سربازی کودکان و بردگی خانگی را شامل میشود.
بردگی جنسی. شایعترین نوع بردگی در جوامع ثروتمند مانند آمریکا، اروپای غربی و خاورمیانه، بردگی جنسی است. اکثر بردگان جنسی، با وعدهٔ شغلهایی مثل مدلینگ، بازیگری و رقص فریب میخورند؛ اما در عوض مجبور به فاحشگی میشوند یا سر از خدمات اسکورت، روسپیخانهها، سالنهای ماساژ و لیستهای آنلاین در میآورند. بیخانمانها، فراریها و اقلیتهای جنسی قربانیان این نوع بردگیاند. حدود یک درصد از این بردگان را پسران و مردان تشکیل میدهند.
اسارت در ازای بدهی. اسارت در ازای بدهی که یک سنت رایج در هند است نیز تعداد زیادی برده را در خود جای داده است. اگرچه حکومت هند دهههاست که نظام طبقاتی کاستها را ملغی کرده؛ اما این سنن هنوز کاملاً فراموش نشدهاند. بیشتر قربانیان این نوع بردگی، دالیتها (یا اصطلاحاً نجسها، پایینترین طبقه از نظام طبقاتی پنجگانهٔ کاست در هندوستان) هستند. فرایند به بردگی کشاندن از این طریق، معمولاً با قرض شروع میشود. قرضی که ممکن است برای جبران بدهی یکی از اعضای خانواده، هزینههای درمانی و یا مخارج ازدواج از صاحبخانه یا صاحبکار گرفته شود. طلبکار نیز با اعمال زور بدهکار را مجبور به ترک خانه و کار اجباری میکند، به طوری که دستمزد حتی از مبلغ بدهی هم بیشتر شود.
کار اجباری. کار اجباری نوع دیگر بردگی مدرن است؛ درست مثل آنچه که در کتابهای تاریخ میبینیم. این نوع بردگان اسیر میشوند و در صورت تلاش برای فرار، مجازات در انتظار آنهاست. این بردگان از مزارع و کارخانهها تا سالنهای کاشت و مراقبت از ناخن به کار گرفته میشوند.
ازدواج اجباری. ازدواج اجباری زمانی است که فرد صرف نظر از سن، برخلاف میلش ازدواج میکند. حداقل پانزده میلیون نفر در جهان مجبور به ازدواج شدهاند. ازدواج افراد زیر هجده سال نیز نوعی بردگی به حساب میآید. طبق تخمین یونیسف، حدود یازده درصد زنان جهان، قبل از رسیدن به پانزده سالگی ازدواج میکنند.
البته باید در نظر بگیریم که همهٔ ازدواجهای زیر هجده سال، بهخصوص موارد شانزده تا هجده سال شامل بردهداری نیستند. درواقع رابطهٔ میان ازدواج کودکان و بردگی یا شبهبردگی ابهامآمیز است. به طور کلی اگر یک یا چند شرط زیر دربارهٔ ازدواجی صدق کند، آن یک رابطهٔ بردگی است:
- اگر کودک واقعاً آزادانه یا با رضایت وارد رابطه نشده باشد.
- اگر ازدواج کودک را تحت کنترل بیاورد یا به باعث ایجاد حس مالکیت بدهد؛ بهخصوص اگر با زور و تهدید باعث شود تا او در خانه یا بیرون خانه مجبور به کار شود.
- اگر کودک واقعاً نتواند جدا شود و به ازدواج خاتمه دهد. این مورد میتواند از او یک بردهٔ مادامالعمر بسازد.
هزاران سال است که بردهداری وجود دارد و امروزه تنها غیرقانونی شده. اکنون تعداد بردگان بیشتر از هر زمان دیگری است و با معیارهای اخلاقی و اجتماعی جهان مدرن، این حجم از بیعدالتی تأملبرانگیز شده. بردهداری در همهٔ کشورها وجود دارد؛ ولی در کرهٔ شمالی، کنگو، تایلند، هند، سوریه و عراق شکل دیگری به خود گرفته. کرهٔ شمالی انواع و اقسام بردهداری را در خود جای داده. زنها به قیمت صد و پنجاه تا هزار و پانصد دلار برای ازدواج اجباری فروخته میشوند. هشتاد تا صدهزار زندانی در اردوگاههای کار اجباری، یا با حفاظت شدید در خارج از کره به کار گرفته شدهاند و سالانه چیزی بین ۱/۲ تا ۲/۳ میلیارد دلار عاید رژیم کره میکنند. بسیاری از زنان و دخترانی که از کشور میگریزند نیز به دام قچاقچیان انسان میافتند. چرخ صنعت ماهیگیری در کشورهای بنگلادش، کامبوج، اندونزی، لائوس، میانمار، فیلیپین و ویتنام نیز با کار بردگان روی قایق میچرخد.
در ایران
طبق برآورد بنیاد آزادانه قدم بزن (Walk Free Foundation)، نهاد غیرانتفاعی علیه بردهداری مدرن مبارزه میکند، در سال ۲۰۱۶ از هر هزار ایرانی ۱۶/۲ نفر در بردگی بهسر میبرند. با توجه به جمعیت ۷۹/۳ میلیون نفری ایران در سال ۲۰۱۶، تعداد بردگان مدرن در ایران به رقم یک میلیون و دویست و هشتاد و نه هزار نفر میرسید، که به نظر میرسد تا امروز افزایش معناداری یافته است. (اطلاعات بیشتری در فایل شاخص بردهداری مدرن این بنیاد موجود است.)
مسألهٔ دیگری که در مورد بردگی مدرن در ایران مورد بحث است، خدمت نظام وظیفه یا سربازی اجباری است که بر خلاف خواست فرد و قانون اساسی ایران (اصل ۴۳) مردان را مجبور به خدمت میکنند. خدمت سربازی در ایران تأثیر بسیار مخربی بر آینده و روان جوانان دارد و این در حالی است که سربازی اجباری در اکثر کشورها یا الغا شده، یا در حال برچیده شدن است دارد.
تکنولوژی و بردگی
برخلاف باور عامه که تکنولوژی میتواند میتواند مثل «عصای جادو» مشکلات را حل کند، این نظر که تکنولوژی مسبب یا تشدید کننده بسیاری از مشکلات است اعتبار بسیاری دارد. توسعهٔ تکنولوژی رابطهٔ عمیقی با تاریخ بردهداری دارد. بردگان در طول تاریخ نیروی مؤثری در جهت پیشرفت تکنولوژیک بودهاند. کار بردگان چه در زمان باستان و چه در صنایع تکنولوژیکِ کوچک و بزرگ امروز، نقش انکار ناپذیری دارد. از سوی دیگر بردگان ناخواسته نظامی را به پیش میبرند که منجر به بردگی مردم بیشتری میشود؛ مثلاً بردگانی را در نظر بگیرید که مستقیم و غیرمستقیم در کارگاههای ساخت کشتی در اروپای پیش از الغای بردهداری کار میکردند. نیروی بازوی این مردم کشتیهایی میساخت که به آفریقا میرفتند تا مردم بیشتری را به بردگی کشانده و وارد صنعت کنند. از طرف دیگر به وضوح هر چه صنعت و تکنولوژی بزرگتر و پیشرفتهتر شود، نیاز به نیروی کار ارزان نیز افزایش مییابد و این بدین معناست که تعداد مردم بیشتری به بردگی کشانده میشوند. اینگونه به نظر میرسد که تکنولوژی از ما برای تغذیه خودش استفاده میکند.
مصرفگرایی تکنولوژیک از یک سو به محیط زیست آسیب میزند و از سوی دیگر بردگی مدرن را تغذیه میکند. همهٔ ما از ابزارهای هوشمندی استفاده میکنیم که برای ساختشان از بردگی هزاران نفر سود جسته شده. جمهوری دموکراتیک کنگو دارای منابع عظیمی از طلا، الماس، کبالت، تالتانوم و کلتان است. بیشتر این مواد برای ساخت گوشیهای هوشمند و کامپیوترها ضروریاند و در جایی مثل کنگو که قانون حکمفرما نیست، بردگان بار استخراج از معادن را به دوش میکشند و سود حاصل از آن به جیب بردهداران و صاحبان صنایع میرود. اکنون جا دارد از غولهای تکنولوژی مثل اپل و آمازون هم یاد کنیم. خط تولید آیفون در چین که ۴۰۰٫۰۰۰ کارگر چینی آن را میگردانند، از بدو ورود آیفون به بازار خبرساز بوده. کارگران در کارخانههای فاکسکان (شرکت تولید کنندهٔ آیفون و دیگر محصولات الکترونیک در چین) بارها بهخاطر شرایط بد کار و دستمزد پایین خودکشی کردند. شرایط کار در شرکت آمازون هم منتقدان زیادی را برانگیخته.
آنچه که به بردهداران برای جنایت انگیزه میدهد، حرص و طمع است. چگونه میتوان بر این خصوصیت انسانها لگام زد؟ آیا میتوان به نظام اجتماعی و مهندسی ایدئالی دست یافت که بردهداری را در عمل لغو کند؟ انگیزههای بردهداری در عصر مدرن بسیار خبیثانهتر از گذشته شده است.